W ,,Trójce”, corocznie, 21 lutego świętujemy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, ustanowiony przez UNESCO 17 listopada 1999 roku, którego głównym celem jest ochrona różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Z tej okazji w naszej szkole nauczycielki języka polskiego zainicjowały zadania projektowe w ramach Tygodnia Języka Ojczystego.
Uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w projekcie edukacyjnym mającym na celu szerzenie wiedzy o polskich przysłowiach, które są częścią kultury i mądrości narodu. W formie plakatów zilustrowali wybrane przysłowia i starali się wyjaśnić ich znaczenie. Powstała wartościowa i niezmiernie ciekawa wystawa prac, którą podziwiała cała społeczność szkolna.
W ramach popularyzacji działań dwóch kampanii ,,Ojczysty – dodaj do ulubionych” i ,,Język polski jest ą-ę” uczniowie dowiedzieli się, skąd wywodzi się język polski, poznali odmiany języka polskiego oraz podsumowali zagrożenia dla współczesnej polszczyzny. Lekcje języka polskiego obfitowały w liczne ciekawostki dotyczące języka ojczystego oraz zabawy i gry językowe. Uczniowie zmagali się z quizem ortograficznym i rywalizowali o tytuł ,,Mistrza Ortografii” podczas pisania dyktand. Kolejnym elementem obchodów tego święta były zmagania uczniów z polskimi łamańcami językowymi. Uczniowie uświadomili sobie, że dbamy o język ojczysty także po to, by nie zagubić tożsamości kulturowej. Warto na co dzień dbać o jego czystość, poznać historię, bogactwo dialektów i tajniki frazeologii.
Opracowanie: Beata Kalota