Od października 2021 r. do maja 2022 r. w klasie 7b i 7d podczas lekcji języka polskiego, etyki i zajęć rozwijających zainteresowania polonistyczne wdrażano w szkole edukację kulturową i filmową, w oparciu o projekt edukacyjny ,,Szkoła twórczych praktyk” CEO i innowację pedagogiczną ,,Teatr i film – moda na kulturę”.
Głównym celem projektu było eksplorowanie potencjału edukacyjnego działań twórczych. Edukacja kulturowa zaczyna się od badania codziennych doświadczeń i wzmacniania spontanicznej twórczości młodych ludzi. Podczas lekcji uczniowie pracowali z dziełami kultury – filmami wielokrotnie nagradzanymi Oskarem lub na różnorodnych festiwalach. Analiza dzieł filmowych, często krótkometrażowych, pozwoliła uczniom lepiej zrozumieć zasady rządzące ludzkim zachowaniem i pogłębić relację ze swoim otoczeniem. Problemy poruszone w filmach pozwoliły uczniom wzmocnić ich poczucie sprawczości i samodzielności. Debatowano na temat aspektów filmowych. Podczas lekcji uczniowie przeprowadzili analizę kadru i rozmawiali na temat roli subiektywnej kamery w tworzeniu autonarracji. Zainspirowane filmem rozmowy dotyczące empatii i zapobiegania dyskryminacji pogłębiły zrozumienie dla integracji społecznej i osobistej odpowiedzialności za dobre samopoczucie wszystkich członków zespołu. Dzięki analizie struktur kadru i kąta nachylenia kamery uczniowie zyskali lepsze zrozumienie filmowych środków wyrażania siebie. Uczniowie: zrozumieli koncept kreatywności, ćwiczyli kreatywne działania (różne formy), poznali czynniki wspomagające i blokujące twórczość, ćwiczyli umiejętność analizy filmu (warstwa wizualna, środki filmowe, warstwa narracyjna, fabularna), doskonalili umiejętność budowania wypowiedzi, analizowania, wyciągania wniosków, pracy w grupie.
Analiza i interpretacja danego dzieła filmowego pozwoliła doskonalić u uczniów kompetencje, tj.: odpowiedzialne podejmowanie decyzji, umiejętność budowania relacji i rozwiązywania konfliktów, rozwijanie samoświadomości swoich sposobów działania w internecie.
Siódmoklasiści rozwijali pozytywne cechy charakteru, takie jak: tolerancja, życzliwość, otwartość, szacunek, odpowiedzialność, pracowitość, rzetelność, pomysłowość.
Opracowanie: Beata Kalota - koordynator projektu