Formuła międzynarodowego programu ,,Solidarność. Podaj dalej!” opiera się na prostym pomyśle przypominającym ideę „wiadomości w butelce”. Co roku młodzi ludzie wysyłają kartki pocztowe z przesłaniem solidarności do losowo wybranych nieznajomych i liczą na ich odpowiedź. Każda kartka niesie podwójny przekaz: z jednej strony poprzez same zdjęcia, wybrane we współpracy z wybitnymi fotografami ze wszystkich krajów programu, a z drugiej dzięki osobistej wiadomości napisanej przez uczniów i uczennice. To idea powiązania edukacji obywatelskiej, możliwości wyrażania się młodych ludzi poprzez własną wrażliwość w odniesieniu do poruszonego tematu w artystycznym ujęciu.
Przed napisaniem kartek uczniowie wraz ze swymi wychowawcami analizowali i interpretowali współczesne fotografie, by odkrywać różnorodne znaczenia, które za nimi stoją. Uczniowie dyskutowali o swoich wrażeniach i poglądach, zadawali pytania, skupiali się na pracy fotografów i na tym, co chcieli przekazać. Następnie brali udział w warsztatach pisarskich. Nasi uczniowie podjęli i wyrazili swoje zdanie na temat: zmian klimatycznych, pracy zespołowej, ubóstwa, pogłębiających się nierówności oraz solidarności czy problemów ze zdrowiem psychicznym. Samodzielnie napisali tekst na podstawie wybranego zdjęcia.
Udział w tym projekcie wzięło 220 uczniów, wraz z wychowawcami, łącznie 11 oddziałów w naszej szkole.
Uczniowie otrzymali pocztówki ze zdjęciami i napisali na ich odwrocie wiadomości do nieznanych odbiorców. Podzielili się swoimi przemyśleniami na wybrany temat i wysłali kartki w świat jak listy w butelce. Podejmowanie ważnych kwestii społecznych jest niezwykle istotne dla młodych ludzi, szczególnie, kiedy świat bardzo dynamicznie się zmienia i to kolejne pokolenia będą decydować o jego przyszłości. Uczniowie otrzymali już kartki z odpowiedziami od osób, które w swych listach często podzielają ich zdanie i obiecują dalej szerzyć ideę solidarności.
Opracowanie: Beata Kalota - szkolny koordynator projektu