Dzieci w młodszym wieku szkolnym są otwarte i ciekawe świata. Jest to zatem najlepszy okres, aby ich naturalną ciekawość skierować na właściwe tory.
Główne założenia to:
· promowanie koła jako atrakcyjnej formy spędzania czasu wolnego,
· rozwijanie zainteresowań matematycznych,
· zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań matematycznych,
· umożliwianie uzyskania wiedzy o wyższym poziomie trudności, zgodnie z rozwojem
intelektualnym i uzdolnieniami,
· wyzwalanie twórczej aktywności,
· wdrażanie do logicznego myślenia, samodzielności, samokontroli i samooceny,
· zdobywanie umiejętności współpracy z rówieśnikami.
Treści programu koła matematycznego dostosowane są do wieku, możliwości, potrzeb i zainteresowań uczniów. Poszerzanie treści programowych, stopniowanie trudności ma za zadanie stymulowanie rozwoju uzdolnień i postaw twórczych. Uczniowie rozwiązują łamigłówki matematyczne, zagadki rysunkowe i figury magiczne, zapałczane impresje, krzyżówki, rebusy i wierszyki matematyczne, zadania źle sformułowane; grają, liczą, budują;
Anna Kazana